7 cech dobrego prawnika
Przedstawicieli zawodów prawniczych muszą mieć określone cechy, które pomagają im we właściwym, skutecznym wykonywaniu obowiązków. Jest ich wiele, a całkiem niemałą część tychże cech można odnieść do przedstawicieli nieprawniczych profesji.
Posiadanie wiedzy merytorycznej
Prawo to niezwykle rozbudowana i skomplikowana dziedzina. Przepisów, kodeksów, ustaw, rozporządzeń, orzeczeń sądów i innych jest cała masa. Co więcej, przepisy zmieniają się lub wręcz znikają i zastępowane są przez nowe rozwiązania. Dobry prawnik powinien być na bieżąco z wszystkimi zmianami, które dotyczą dziedziny, w jakiej się specjalizuje. Musi wiedzieć, że nastąpiła zmiana przepisu x na przepis y i co się z tym wiąże.
Oczywiście nie ma możliwości, aby przy takim ogromnie przepisów, jaki jest w Polsce, przy tak częstych zmianach, prawnik mógł być równie dobrze zorientowany we wszystkim, ale powinien wiedzieć, gdzie może wiedzę o nowych przepisach uzyskać, gdyby zaszła taka konieczność, wynikająca z charakteru sprawy, jaką prowadzi.
Umiejętność interpretacji
Znajomość przepisów to jedno. Prawnik musi jeszcze znaleźć przepisy pasujące do konkretnej sprawy i właściwie je zinterpretować. Zacząć musi od dokładnej oceny stanu faktycznego, czyli dokładnego przyjrzenia się temu, z czym klient przyszedł do niego.
Opanowanie
Czy ktoś pójdzie do prawnika, który wykazuje się podczas spotkania z klientem nerwowością, brakiem cierpliwości, opanowania? Mało prawdopodobne. Klienci mogą być różni, niekoniecznie o wysokiej kulturze i stopniu opanowania, ale prawnik musi być opanowany w stopniu najwyższym. Po pierwsze, wykonuje tak zwany zawód zaufania publicznego, a to zobowiązuje, a po drugie, buduje swój dobry wizerunek w oczach klienta, który za jakiś czas może do niego wrócić albo polecić jego usługi znajomym. Warto pamiętać, że mechanizm polecenia to jeden z najpopularniejszych sposobów na szukanie prawnika.
Lojalność
Prawnik powinien być lojalny względem swego klienta i zrobić wszystko, aby jego sprawę załatwić jak najszybciej i jak najlepiej. Jeżeli zaistniałyby jakiekolwiek przeszkody w wykonywaniu obowiązków na rzecz klienta, prawnik powinien niezwłocznie o tym go poinformować.
Szczerość
Nigdy nie należy mówić klientowi nieprawdy. Po pierwsze, to rzutuje na rzetelność zawodową, bo w dzisiejszych czasach jest mało prawdopodobne, aby klient w końcu się nie dowiedział, że został okłamany, a po wtóre, na wizerunku prawnika od razu pojawia się głęboka rysa, plus zapewne zamyka on sobie drogę do pozyskania klientów z otoczenia osoby, która go wynajęła, a której powiedział nieprawdę. Kłamanie, aby zarobić parę złotych więcej, na dłuższą metę się nie opłaci.
Dyskrecja
Prawnik, a w szczególności adwokat, jest zobowiązany do zachowania dyskrecji w kwestiach, które mogą być istotne dla sprawy klienta. Adwokaci mają prawnie zagwarantowaną możliwość zachowania dyskrecji nawet przed sądem. Dla szybszego zyskania zaufania klienta warto od razu powiedzieć, że wszystko, co powie, zostanie między nim a prawnikiem. To pomoże w skróceniu czasu na zebranie istotnych informacji o sprawie.
Umiejętności miękkie
Tak zwane umiejętności miękkie są bardzo pożądane na rynku i przedstawiciele zawodów prawniczych również powinni je mieć. Chodzi, chociażby o umiejętność komunikacji (werbalnej i niewerbalnej), radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi, empatia, autoprezentacja, asertywność.
Artykuł powstał przy współpracy z prawnikami z kancelarii prawnej http://torun-adwokat.com.